Κυριακή, 26 Ιουλίου 2015

Σαντορινιοί ψευτοκεφτέδες


Ενηλικίωση! «Επιτέλους 18!» Πρώτο “ενήλικο” καλοκαίρι, λοιπόν, στις Κυκλάδες.

Στη Νιο, ο Μυλοπότας ήταν μια απέραντη, αμμουδερή, παρθένα — ακόμη — παραλία. Μια−δυο στροφές, θαρρώ, μετά το σπίτι του Γαΐτη (το οποίο έγινε μουσείο πολλά χρόνοια αργότερα). Στη Χώρα οι ντόπιοι σε σταματούσαν να σου προσφέρουν φρεσκοκομμένα σύκα αλλά και  φαραόσυκα (= φραγκόσυκα).
Στην Αγία Ειρήνη, στο έμπα του όρμου, επιβλητικό, πολυεπίπεδο και σε πλήρη αρμονία με το τοπίο, το σπίτι − εργαστήρι της Eliza Wong και του Leos Montee. (Τι να απέγιναν, άραγε;)

Στη Σαντορίνη, σνομπαρία στα καημένα υπομονετικά τετράποδα στα δεκαοχτώ, μάλλον θεωρείται επιβεβλημένο ν' ανέβεις τα 586 (ή 588;) σκαλοπάτια από το Παλιό Λιμάνι ως τα Φηρά, ακόμη και ντάλα μεσημέρι, Αύγουστο μήνα!

Από εκείνο το καλοκαίρι, έχουν περάσει κοντά τριάντα χρόνια. Κι ακόμη στις αισθήσεις μου έχω κάθε άρωμά του, κάθε εικόνα του, κάθε γεύση του...

Νερό έφυγαν εκείνες οι είκοσι τρείς μέρες. Στο γυρισμό συνταξίδεψα μ' ένα νιόπαντρο ζευγάρι. Η καταγωγή της κοπέλας ήταν από τη Σαντορίνη απ' όπου και επέστρεφαν μετά τις διακοπές τους κοντά στους γονείς και τους συγγενείς της. 
Το ταξίδι Σαντορίνη − Πειραιάς, γύρω στις 12 ώρες, τότε, μα ευτυχώς η ώρα κυλούσε ευχάριστα. Μόνο που κάποια στιγμή... πεινάσαμε! Για καραβίσιο πιάτο, ούτε λόγος!

«Γιάννη, να βγάλω τους ψευτοκεφτέδες;», ρώτησε η Δέσποινα το σύζυγό της και, γυρνώντας προς εμένα, συμπλήρωσε: «Θα καταδεχτείς τους ψευτοκεφτέδες της μαμάς μου;» 

Δεν ήξερα τότε τι ήταν οι ψευτοκεφτέδες, όμως κάτι η πείνα μου και κάτι η σχετική αυθάδεια της νιότης, μ' έκαναν ν' απαντήσω αμέσως, δίχως καμίαν αντίρρηση, δίχως καν να κρατήσω τα προσχήματα! 
Φτάνοντας στον Πειραιά, δεν υπήρχε ίχνος ψευτοκεφτέ... όμως στα χέρια μου κρατούσα τη συνταγή για την παρασκευή τους! 

Με το Γιάννη και τη Δέσποινα, αν και ανταλλάξαμε τηλέφωνα, δεν ξαναβρεθήκαμε ποτέ... Τους θυμάμαι όμως με νοσταλγία, ειδικά όποτε φτιάχνω ψευτοκεφτέδες...
Όπου και να 'ναι, καλή τους ώρα!


Οι ψευτοκεφτέδες, όπως μου είχε πει η Δέσποινα, είναι ένας παραδοσιακός, σαντορινιός μεζές που όμως, με συνοδεία σαλάτας και τυριού ή φέτας, μπορεί να είναι και κύριο καλοκαιρινό πιάτο, αφού το καλοκαίρι προτιμούμε να τρώμε ελαφρά.
Συνοδεύει θαυμάσια τους ουζομεζέδες μας και... «κάτι μαγικό συμβαίνει αν γευτείς ψευτοκεφτέ και κάπαρη μαζί!»

Βασικά υλικά των ψευτοκεφτέδων είναι: ντοματάκια Σαντορίνης (εμ!...), φρέσκο κρεμμύδι, μαϊντανός, αλεύρι. Από εκεί κι έπειτα, μπορείς να δοκιμάσεις τα μυρωδικά της αρεσκείας σου για να τους εμπλουτίσεις γευστικά.
Πριν σου δώσω τη δική μου εκδοχή, δυο λόγια για τα σαντορινιά ντοματάκια, όπως τα διάβασα...

...στο SantoriniInfo.gr...

Το ντοματάκι της Σαντορίνης είναι ένα ξεχωριστό αγροτικό προιόν με ιδιαίτερη ιστορία. Η ποικιλία του προέρχεται από την Αίγυπτο και βρήκε στη Σαντορίνη το ιδανικό άνυδρο περιβάλλον για αναπτυχθεί.

Το πώς πρωτοήρθε στη Σαντορίνη χάνεται στο θρύλο. Κάποιοι θέλουν το ντοματάκι της Σαντορίνης να το πρωτοφέρνει ένας καθολικός καλόγερος και γρήγορα να διαδίδεται ανάμεσα στους καλλιεργητές του νησιού. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι ότι το ντοματάκι έφεραν οι καπετάνιοι της Σαντορίνης που μετέφεραν με τα πλοία τους Θηραική γη για τις ανάγκες της διάνοιξης της διώρυγας του Σουέζ.

Λόγω του άνυδρου εδάφους, το ντοματάκι — που πολλές φορές δεν ξεπερνάει το μέγεθος κερασιού — έχει τέτοια νοστιμιά που, κάποια στιγμή, υπήρχαν 10 εργοστάσια που παρήγαγαν ντοματοπελτέ τύπου Θήρας για εξαγωγή. Ειδικά στις αρχές του 20ου αιώνα, το Σαντορινιό ντοματάκι, ήταν το κύριο εξαγωγικό προϊόν της Σαντορίνης μαζί με τη Θηραική γη.

Αυτή τη μικρή βιομηχανία την κατέστρεψε η σεισμός του 1956, αλλά και ο ανταγωνισμός που δεν τον άντεξε η χαμηλή στρεμματική απόδοση της Σαντορινιάς ντομάτας.

Σήμερα το ντοματάκι είναι ένα από τα χαρακτηριστικά προϊόντα της Σαντορίνης και υπάρχει ένα εργοστάσιο πελτέ του συνεταιρισμού της Σαντορίνης που δίνει ελπίδες για το μέλλον.

...και στο «Βήμα»...

Το σαντορινιό ντοματάκι είναι μοναδικό στο είδος του.

Η ποικιλία του είναι μικρόκαρπη, χοντρόφλουδη και θαμνώδης με καρπούς, που πολλές φορές συναγωνίζονται το μέγεθος του κερασιού. Ο φλοιός της μίνι ντομάτας είναι σκληρός και η γεύση της μοναδική, ενώ ανάλογης ποιότητας είναι και ο τοματοπολτός που παράγεται από αυτήν.

Καλλιεργείται σε έδαφος άνυδρο και ηφαιστειογενές. Το αποτέλεσμα είναι ένας καρπός γλυκός και ταυτόχρονα ελαφρά όξινος.

Η νωπή νομάτα της Σαντορίνης αλλά και τα προϊόντα της (τοματοπολτός, χυμός και αποξηραμένη), είναι πλούσια και σε πολύτιμα συστατικά (λυκοπένιο) με ευεργετικές συνέπειες για τον ανθρώπινο οργανισμό.

Υλικά


Για 30 - 35 κομμάτια θα χρειαστείς:
  • 1 κιλό ντοματάκια Σαντορίνης περασμένα από τον τρίφτη
  • 4 ψιλοκομμένα φρέσκα κρεμμυδάκια
  • ½ κούπα φρέσκο, ψιλοκομμένο μαϊντανό
  • 4 κουταλιές της σούπας φρέσκο, ψιλοκομμένο δυόσμο
  • 1 σκελίδα σκόρδο λιωμένη
  • 1 ½ φλιτζάνι αλεύρι για όλες τις χρήσεις
  • 1 κοφτή κουταλιά της σούπας μπέικιν πάουντερ
  • 1 πρέζα ζάχαρη 
  • Μαύρο πιπέρι φρεσκοτριμμένο
  • Αλάτι
  • Ελαιόλαδο για το τηγάνισμα

Εκτέλεση


1 Σουρώνεις ελαφρά τα τριμμένα ντοματάκια, ώστε να αποβάλουν τα πολλά υγρά.

2 Βάζεις τα στραγγισμένα ντοματάκια σ' ένα μπολ, όπου προσθέτεις τα κρεμμυδάκια, το μαϊντανό, το δυόσμο, το σκόρδο, τη ζάχαρη, το αλάτι και το πιπέρι. Ανακατεύεις πολύ καλά, ώστε να έχεις ένα σωστό μείγμα με όλα τα υλικά διαμοιρασμένα.

3 Σ' ένα μικρότερο μπολ ανακατεύεις το αλεύρι με το μπέικιν πάουντερ και προσθέτεις σιγά−σιγά, κουταλιά−κουταλιά, στο μείγμα των άλλων υλικών, μέχρις ότου δημιουργηθεί ένας πηκτός χυλός. Εάν δεις ότι ο χυλός είναι ακόμη αραιός, πρόσθεσε λίγο ακόμη αλεύρι.

4 Σε μεγάλο, ανοιχτό τηγάνι ζεσταίνεις το ελαιόλαδο και μόλις κάψει, αρχίζεις να ρίχνεις κουταλιές (σούπας) από τον χυλό. Κάθε κουταλιά θα γίνει ένας ψευτοκεφτές, επομένως φρόντισε ώστε η ποσότητα κάθε κουταλιάς να είναι πλούσια.

5 Μόλις ροδίσουν από τη μία πλευρά τους, γύρισέ τους και όταν ροδίσουν και από την άλλη, βγάλε τους — κατά προτίμηση με τρυπητή κουτάλα — και τοποθέτησέ τους σε πιάτο όπου έχεις στρώσει απορροφητικό χαρτί κουζίνας. Συνέχισε κατά τον ίδιο τρόπο, μέχρι να τελειώσει το μείγμα σου.

6 Σε κάθε έτοιμη τηγανιά, φρόντισε να έχεις στρωμένο με καινούριο απορροφητικό χαρτί το πιάτο σου. Τους έτοιμους, στραγγισμένους ψευτοκεφτέδες, μπορείς να τους μεταφέρεις σε πιατέλα, ετοιμάζοντας το... έδαφος στο πιάτο, για τους επόμενους.

7 Τρώγονται και κρύοι αλλά είναι τόσο νόστιμοι που το πιθανότερο είναι να καταναλωθούν αμέσως!

Μικρά Μυστικά


  • Στράγγιξε λίγη κάπαρη και βάλ' τη σ' ένα μικρό μπολάκι, δίνοντας την ευκαιρία σ' εσένα και την παρέα σου, να τη γευτείτε μαζί με μια μπουκιά ψευτοκεφτέ. Πράγματι, ο συνδυασμός της γεύσης είναι μοναδικός!
  • Μπορείς, αντί για δυόσμο, να χρησιμοποιήσεις βασιλικό. Είναι καθαρά θέμα γούστου. Μην παραλείψεις, όμως, σε καμία περίπτωση το μαϊντανό αλλά και μη συνδυάσεις βασιλικό με δυόσμο.
  • Κάποιοι, προσθέτουν και ρίγανη... Χμ... Ωραιότατη μεν, αλλά ας μην μπερδέψουμε πολλά μυρωδικά μαζί.
  • Οι ψευτοκεφτέδες είναι νηστίσιμοι. Όταν ή εάν δεν νηστεύεις, συνόδευσέ τους με στραγγιστό γιαούρτι και... θα με θυμηθείς! Βάλε 1−2 κουταλιές της σούπας γιαούρτι στο πιάτο σου και “ακούμπησε” πάνω σ΄ αυτό τους ψευτοκεφτέδες!
  • Συνοδεύονται, επίσης (στη μη νηστίσιμη “εκδοχή” τους) με τυροκαυτερή ή χτυπητή.


Υστερόγραφο: Πιθανότατα ανήκεις στην πλειονότητα εξ υμών, οι οποίες είστε πανάξιες και ικανότατες στα της κουζίνας, κάτι που δεν μπορώ να ισχυριστώ για τον εαυτό μου. Να ξέρεις ότι στα χωράφια αυτά δεν μπαίνω, μα πού και πού, ίσως σου γράφω καμιά συνταγή που με έμαθαν, τη δοκίμασα και απλώς θέλω να τη μοιραστώ.
ΚΕΙΜΕΝΟ − ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ © Roula the Cat | Κυριακή, 26 Ιουλίου 2015, 03:15

7 σχόλια:

  1. Ξεκινώ με τις αναμνήσεις σου γιατί πυροδότησες τις δικές μου! Σαντορίνη εσύ στα 18; Εγώ στα 28!
    Τις δικές σου μέρες δεν τις έφθασα αλλά και οι 8 οι δικές μου μια χαρά ήταν για να αποτελέσουν το καλύτερό μου ταξίδι ever! (με τον Έρωτα, εννοείται !)
    (τους σκέφτηκα με το γιαούρτι και έλιωσα!!)

    Πολλά γλυκά φιλιά γατούλα μου♥
    Τα τοματάκια της τα λάτρεψα, τους ψευτοκεφτέδες δεν τους πέτυχα κάπου. Και τώρα δεν θα τους δοκιμάσω τόσο που μου άρεσαν λόγω ... του τηγανίσματος! Πάω στον 5ο χρόνο που έχω κόψει τα τηγανητά μαχαίρι (και το τηρώ!) Όπως και πολλά άλλα ☺

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αχ, στα 28 (ξανα)πήγα... Οία, αυτή τη φορά — με τον Έρωτα κι εγώ! :b
      (Στα 18, τα μυαλά πάνω απ' το κεφάλι μου, παραλίγο να φύγω για Νάπολη μαζί μ' έναν ωραίο Antonio...)

      Όσον αφορά τα τηγανιτά, τα 'χω σχεδόν αποκλείσει. (Τουλάχιστον σπίτι, έχει χρόνια να μπει τηγάνι!) Αλλά δεν είμαι... ακατάδεχτη όταν βγω!
      Δεν ξέρω κιόλας, η άσχετη, αν μπορεί κανείς να τους φτιάξει τους ψευτοκεφτέδες στο φούρνο! Είναι, όμως, το κάτι άλλο... πράγματι!

      Φιλιά πολλά, Αριστέα μου! ♥
      Σ' ευχαριστώ που πέρασες!

      ΥΓ. Κάνε όσες δοκιμές θέλεις! Ελεύθερα!!! :a








      Διαγραφή
  2. Ξέχασα το σχόλιο διαβάζοντας τη συνταγή της Δέσποινας.
    Μ' έπιασε μια λιγούρα άνευ προηγουμένου... Οι ντοματοκεφτέδες και άπαντες οι κεφτέδες δηλαδή, είναι η αδυναμία μου.
    Ρούλα μου εύχομαι να κάνεις τακτικά τέτοια ταξίδια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου, όχι το σχόλιο... τ' όνομά σου ξεχνάς με δαύτους!
      [Κι οι κολοκυθοκεφτέδες, ωραιότατοι είναι! (Δοκίμασέ τους με γιαούρτι μέσα στο οποίο θα έχεις βάλει λίγο ψιλοκομμένο δυόσμο!) :b

      Σ΄ευχαριστώ ... και αντεύχομαι!

      Διαγραφή
  3. Φτιάχνω χρόνια ντοματοκεφτέδες (έτσι τους έλεγα εγώ) με συνταγή που μου είχε δώσει φίλη που τους έφαγε στη Σαντορίνη και τρελάθηκε...η συνταγή πάνω κάτω είναι η ίδια, αλλά τους κάνω με κανονική ντομάτα...φαντάζομαι πόσο νόστιμοι θα είναι με τα ντοματάκια!
    Φιλιά πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι σίγουρη ότι και οι δικοί σου θα 'ναι νοστιμότατοι!
      (Και με ντοματούλες “περβολαρίσιες”, Μαρία μου, θαύμα γίνονται! )

      Φιλιά πολλά! Καλό ξημέρωμα να έχεις! :g

      Διαγραφή

Ψαξε και θα το βρεις!

Ημερολογιο

Σαν Σημερα

Ποια ειμαι εγω

Η φωτογραφία μου

Kατάγομαι από το πουθενά. Ανήκω σ' εμένα, στα όνειρά μου, στην ομορφιά μου και στην τσαχπινιά μου!

A cat in gloves catches no mice.
— English Proverb

Social Media

Ακολουθουν στο Google+

Συχναζουν εδω

Τα πιο διαβασμενα του 7ημερου

Στο Mailbox σου

Στα νυχια της Roula!

Πινεζες

Γυριζω και μυριζω!

Τσιου!

Πρωτοβουλία από την
Blogger της Διπλανής Πόρτας
κατά της Λογοκλοπής

Ζητα μου −περιπου!− ο,τι θες!

Αν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο από τα κειμενάκια της Roula στείλε μου e-mail —είμαι καταδεχτική γάτα!— Αν βαριέσαι, no bad feelings αλλά οπωσδήποτε να κάνεις αναφορά στην πηγή με link στο blog της Roula.
[Σημ. Τα δικαιώματα των εικόνων και φωτογραφιών που συνοδεύουν τα κείμενα, ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Φωτο της Roula (original − manipulated) είναι όσες φέρουν το σχετικό υδατογράφημα.]
Special Credits
Comments' emoticons (smilies) by :
 
Αυτη τη στιγμη: