Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015

Πασχαλινά


Διανύουμε τη χειμωνιάτικη Μεγάλη Εβδομάδα του 2015 εν μέσω Άνοιξης, με τα παράθυρα κλειστά μην μπει το κρύο, μα με τις κουρτίνες τραβηγμένες πέρα ως πέρα για να εισβάλει, τουλάχιστον, το φως —το 'χουμε ανάγκη το φως το καθαρόॱ σβήσε τη λάμπα.

Μια που η μέρα είναι μεγάλη, φύγε λιγάκι από τη φασαρία της πόλης, ξεμάκρυνε... λίγα χιλιόμετρα πιο πέρα βρες μια γειτονιά με χαμηλά σπίτια και φροντισμένες αυλές κι αφέσου στα μύρα της πασχαλιάς.

Δεν προκαταλαμβάνω τη σκέψη σου, μα τουλάχιστον όσον αφορά τη δική μου, πάντα με νοσταλγία ανατρέχει σ' εποχές παλαιότερες, που ο αέρας έφερνε σε κάθε βήμα αρώματα από λογής−λογής λουλούδια, λιωμένο κερί, λιβάνι και φρεσκοψημένο τσουρέκι.

Γυρίζει ο μύλος των εποχών, αλλάζει ο κόσμος —εσύ, εγώ, εμείς όλοι— οι ταχύτητες μεγαλώνουν, δυναμώνουν και καθετί συμβαίνει σε γοργή κίνηση. Μα αν θέλεις να ξαποστάσεις λιγάκι από την τρέλα των ρυθμών και να ζήσεις στο πνεύμα των ημερών...

...Σήμερα, Μεγάλη Τετάρτη, είναι η τελευταία μέρα των εκδηλώσεων «Πάσχα στην Αθήνα», του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων κι οι οποίες ήδη λαμβάνουν χώρα από την 1η Απριλίου.

• 10:00 – 15:00 Κέντρο Πηλού (Φανοσθένους & Σφιγγός – Νέος Κόσμος)

Έκθεση κεραμικών αυγών και εργαστήριο κατασκευής πασχαλινού αυγού, με αφορμή το πρώτο αυγό Fabergé.
Απαντάμε στο ερώτημα: «Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;»
Δηλώσεις συμμετοχής: 210 9247 031

• Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (Ηρακλειδών 66 – Θησείο)

→ 12:00 - 14:00 Πασχαλινά έθιμα του τόπου μας.
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Μαθαίνουμε τα έθιμα του Πάσχα μέσα από αφηγήσεις, μουσική από χορωδίες και φωτογραφικό υλικό.
(Για παιδιά έως 12 ετών)

→ 20:00 Ύμνοι, προσευχές και άριες απ’ όλο τον κόσμο.
Συναυλία. Ερμηνεύει η σοπράνο Δέσποινα Τσολάκη.
Πιάνο: Χριστιάνα Μάνου. Απόδοση κειμένων: Έλενα Κρυστάλλη και Νίνα Διακοβασίλη. Καλλιτεχνική επιμέλεια: Αλέξανδρος Πετρίδης.

•  15:30 – 17:30 & 17:30 – 19:30 Πολιτιστικό Κέντρο Εξαρχείων (Τσαμαδού 9 – Εξάρχεια)

Παρασκευή διακοσμητικού και αρωματικού κεριού για ενήλικες.
Δηλώσεις συμμετοχής: 210 3835 541

• 17:00 − 19:00 Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (Λεωνίδου και Μυλλέρου – Μεταξουργείο)

Τα πασχαλινά αυγά στο καλάθι της “γριάς αυγουλούς”.
Δράση για γονείς και παιδιά στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης.
Δηλώσεις συμμετοχής: 210 3313 038

Ακόμη...

Τη Δευτέρα 13 Απριλίου στις 11 το πρωί θα πραγματοποιηθεί στο Γηροκομείο Αθηνών συναυλία με την Αθηναϊκή Ορχήστρα του Ομίλου Βετεράνων Μουσικών Ελλάδος.

Τη Μεγάλη Τετάρτη 8/4 και την Τετάρτη 14/4 θα πραγματοποιηθούν θεατρικές παραστάσεις για τα παιδιά που νοσηλεύονται στα νοσοκομεία «Π. & Α. Κυριακού», «Αγία Σοφία» και στο Αναρρωτήριο Πεντέλης από το Θέατρο Ν. Κόσμου.

...Και τέλος,

Από 4 έως 19 Απριλίου στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη», σε συνεργασία με το Κέντρο Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών και το Λύκειο των Ελληνίδων, η ελληνική παράδοση του Πάσχα συναντά το κοινό στην έκθεση «Πασχαλινά έθιμα της Ελλάδας στο Σπίτι της Αγγελικής Χατζημιχάλη».

Στην έκθεση παρουσιάζονται πασχαλινά αυγά, διακοσμημένα με όλες τις τεχνικές και τα χρώματα ως τα σημαντικότερα σύμβολα της Ανάστασης και του Πάσχα, αλλά και φορεσιές, όπως οι «Λαζαρίνες» της Κοζάνης και η «Νύφη» των Μεγάρων, που συνοδεύονται από φωτογραφικό υλικό και κείμενα σχετικά με τα πασχαλινά έθιμα του τόπου μας.
Επίσης, ο επισκέπτης θα παρακολουθήσει αναπαραστάσεις εθίμων, όπως προετοιμασία και βάψιμο κόκκινων αυγών, καθώς και ξεναγήσεις με αναφορές στα έθιμα του Πάσχα.

Μουσείο Λαϊκής Τέχνης & Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» 
Αγγ. Χατζημιχάλη 6, Πλάκα
τηλ.: 210 3243987
Ώρες λειτουργίας*
Τρίτη έως Παρασκευή 09.00 − 19.00
Σάββατο & Κυριακή 09.00 − 14.00
*Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας θα υπάρξουν οι εξής διαφοροποιήσεις:
Μ.Πέμπτη (9/4) 09.00 – 12.00
Μ. Σάββατο (11/4) 09.00 – 14.00
Μ. Παρασκευή (10/4) & Κυριακή του Πάσχα (12/4) το Μουσείο θα παραμείνει κλειστό.


Αν έχεις διάθεση για ανάγνωση —πάντα “στο πνεύμα των ημερών”— αξίζει να διαβάσεις τη νουβέλα του Αντώνη Σουρούνη «Πάσχα στο χωριό», η οποία πρωτοεκδόθηκε το 1989, επανεκδόθηκε το 2007 και κυκλοφόρησε σε ψηφιακή μορφή (ebook) το 2012 (Εκδόσεις Καστανιώτη).


Περίληψη
Τρεις φίλοι –δυο άντρες και μια γυναίκα– διασχίζουν μ' ένα μεθυσμένο ντεσεβό τη μισή Ελλάδα για να κάνουν Πάσχα στο χωριό, τέτοιο που βλέπανε στις ζωγραφιές των σχολικών βιβλίων όταν ήταν παιδιά. Τίποτα όμως απ' αυτά δεν υπάρχει. Ούτε οικογένειες να τρώνε ευτυχισμένες στο γρασίδι, ούτε αρνάκια να τρώνε το γρασίδι, ούτε και τσολιάδες να χοροπηδάνε γύρω τους. Υπάρχει όμως ανάσταση. Άσχετα αν δε χτυπούν καμπάνες, δεν πέφτουν τουφεκιές και δε σκάνε πυροτεχνήματα στον ουρανό. Μια ανάσταση που δε φαίνεται, δεν ακούγεται και κανείς από τους τρεις τους δε μιλάει γι' αυτή.

«... Πάσχα στο χωριό δε σημαίνει αναγκαστικά άσπρες λαμπάδες, κόκκινα αβγά και σουβλιστό αρνί την εποχή που βγαίνουν οι παπαρούνες. Ούτε και σταυρωτά φιλιά. Παπαρούνες μπορούν ν' ανθίσουν και τον Γενάρη, φτάνει να το θες. Ο καθένας μπορεί ν' αναστηθεί, όπου θέλει κι όποτε θέλει. Θα το καταλάβει όταν ασπαστεί τον εαυτό του. Κι επειδή μόνοι μας ερχόμαστε στον κόσμο και μόνοι μας φεύγουμε, ε, πρέπει, αν θέλουμε ν' αναστηθούμε, να είμαστε κι εκεί μόνοι, ολομόναχοι. Για να μην υπάρχουν μάρτυρες και να μην το πιστεύει κανείς. Έτσι ώστε να είμαστε συνεχώς αναγκασμένοι να πράττουμε για να μας πιστέψουν οι άλλοι κι όχι συνεχώς να μιλάμε».


Να σου θυμίσω, ακόμη, τα θαυμάσια πασχαλινά διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη:
...Τα οποία μπορείς να απολαύσεις (πατώντας τον τίτλο που σε ενδιαφέρει)...
...στὸν ἀφιερωματικὸ ἱστοχῶρο «Ἀλέξανδρος Παπαδιαμάντης».


Γίνε, για λίγο, παιδί... πες πως κάθεσαι στο θρανίο σου κι ακούς τη δασκάλα ή το δάσκαλό σου να σου μιλούν για το Πάσχα, για τα έθιμα και τις παραδόσεις που συνδέονται με αυτό...
...Στα Παιδικά, που επιμελείται η Χαρά Δ. Κοντού, θα βρεις πλούσιο υλικό για τα Έθιμα της Πασχαλιάς (με πηγή των περισσότερων εξ αυτών, τα Εκπαιδευτικά Προγράμματα του Μουσείου Μπενάκη).


Κάπου εδώ σε αποχαιρετώ κι εύχομαι ολόψυχα...

Ό,τι κι αν κάνεις, με ό,τι κι αν καταπιαστείς... να είσαι καλά και να περάσεις όμορφα!

Υστερόγραφο: Θα τα πούμε, είτε μετά τις 13 είτε μετά τις 19 του μήνα!
ΚΕΙΜΕΝΟ − ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ © Roula the Cat | Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015, 01:26

32 σχόλια:

  1. Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα! Κάθε καλό εύχομαι :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Πάσχα και σ' εσένα, Mahler, με υγεία και χαρά!
      Να είσαι καλά! :a

      Διαγραφή
  2. Με εξαίρεση τον Αλιβάνιστο, δεν θυμάμαι να έχω διαβάσει κάποιο άλλο από αυτά...
    ;-) Έχω δρόμο μπροστά μου!!!
    Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση, Ρούλαι μου!
    Να περάσεις όμορφα με τους αγαπημένους σου στο πλάι σου!
    ΣΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ πολλά!
    ♥ ❤ ❥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Α, ξέχασα να βάλω φατσάκι!
      Πάρε ένα: :p
      ΣΣΣΣΜΟΥΤΣ ξανά!!!

      Διαγραφή
    2. Γιάννα, πήρες homework! :n

      Καλό Πάσχα, καλή μου!
      Να περάσεις όμορφα με τους ανθρώπους που αγαπάς, να έχετε υγεία και χαρά!

      Πολλά φιλιά! :g

      Διαγραφή
  3. Αυτό θα πει πολιτιστική ανάρτηση!! :)
    Πολύ ενδιαφέροντα τα προγράμματα, για όσους έχουν ελεύθερο χρόνο να τον αξιοποιήσουν!!
    Καλό Πάσχα Ρούλα μου με υγεία και αγάπη!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σ' ευχαριστώ πολύ, Κατερίνα μου!
      Χαίρομαι που σου άρεσαν οι προτάσεις!

      Καλό Πάσχα με υγεία, χαρά, αγάπη! :p

      Διαγραφή
  4. Αλήθεια εμείς που θα μείνουμε στην Αθήνα μπορούμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό και οι προτάσεις σου σούπερ!!! Καλό Πάσχα με ότι και αν κάνεις !!1

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό Πάσχα σ' εσένα και τους αγαπημένους σου, Νικόλ!
      Να είσαι καλά! :p

      Διαγραφή
  5. Αυτό Ρούλα μου είναι ένα μεγάαααααλο καλάθι με πανέμορφες ευχές, ζεστές, φωτεινές και πραγματικές.
    Με προτάσεις που εκπλήσσουν θετικά, που ανοίγουν διέξοδα, που γεμίζον στιγμές, που φρεσκάρουν μνήμες.
    Σου εύχομαι ολόψυχα ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ.....!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι είπε ο “μεγάλος”; Πως, «την άνοιξη, αν δεν την βρεις, τη φτιάχνεις»!...
      Τα βασικά “υλικά”... τα έχουμε, πιστεύω!
      Καλή Ανάσταση, Γιάννη μου! :a

      Διαγραφή
  6. Καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση γατούλα μου. Να περάσεις πολύ πολύ όμορφα :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Πασχαλιά σ' εσένα και την οικογένειά σου!
      Να είσαι καλά! :g

      Διαγραφή
  7. Απαντήσεις
    1. “Θύμωσε”, μα έρχεται σιγά−σιγά η Άνοιξη. Μαζί της και το φως.
      Καλή Ανάσταση, Ιχνηλάτη!

      Διαγραφή
  8. Α δοξάζω το θεό που δε μένω στην πόλη αλλά σε εξοχή, με την ασπρισμένη μου αυλή και το πράσινο να ταΐζει τα μάτια ομορφιές!
    Καλή Ανάσταση γατούλα μου γλυκιά, με γαλήνη κι αγάπη!
    Φιλιά καρδιάς! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ιδανικό, πιστεύω, Αριστέα μου!
      Τι πιο όμορφο να σε καλημερίζει η φύση;
      Καλή Ανάσταση!
      ♥ Μεγάλο φιλί αγάπης! ♥

      Διαγραφή
  9. Χρόνια σου πολλά
    Καλά να περάσες. Καλή σου Ανάσταση κι΄ένα όμορφο Πάσχα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση, Ντένη!
      Να περάσετε πολύ όμορφα κι εσείς!

      Διαγραφή
  10. Πολύ μου άρεσαν οι προτάσεις σου και χαίρομαι ιδιαίτερα που μέσα σε αυτές είναι και τα διηγήματα του Παπαδιαμάντη...
    Καλή Ανάσταση Ρούλα μου και καλό Πάσχα να περάσεις με τους αγαπημένους σου!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση, Μαρία μου, σ' εσένα και την οικογένειά σου!
      Φιλιά πολλά και ευχές! :g

      [Να δώσεις κι ένα μεγάααλο φιλί στη μουσούδα του ΜπρίκΗ!!!] ♥

      Διαγραφή
  11. Και παρ' ότι έχω διαβάσει Παπαδιαμάντη, τα συγκεκριμένα διηγήματα δεν τα ήξερα...
    Καλή Ανάσταση Ρούλα μου! Να περάσεις όμορφα με τα αγαπημένα σου πρόσωπα και να ξεκουραστείς! :s ♥♥♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Nastenka μου, υγεία, χαρά και αγάπη!
      Να περάσετε υπέροχα!
      (Εάν γιορτάζεις αύριο, ευχές και για τη γιορτή σου!)
      ♥ Πολλά φιλιά! ♥

      Διαγραφή
  12. Eξαιρετικό το πολιτιστικό μαγκαζίνο σου Ρούλα μου. Μου έβαλες ιδέες απόψε...
    Να σου ευχηθώ ολόψυχα Καλή Ανάσταση, με την ουσιαστική έννοια της λέξης!
    Φιλιά πολλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση, Μαρία μου!
      Προσωπική και οικουμενική!

      Πολλά φιλιά και ευχές! ♥

      Διαγραφή
  13. Καλή Ανάσταση με αγάπη και χαρά σε σένα και όσους αγαπάς! :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή Ανάσταση με υγεία, χαρά και αγάπη σ'εσένα και τα αγαπημένους σου!
      Να είσαι καλά! :p

      Διαγραφή
  14. Καλέ γατούλα μου, δώσε μας και καμιά πρόταση :P
    Χριστός Ανέστη και χρόνια πολλά με όλα τα καλά.
    Φιλάκια και καλή εβδομάδα! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Έστω και καθυστερημένα Χριστός Ανέστη.
    Ελπίζω να πέρασες καλά και να τα λέμε συχνότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. χριστός ανέστη .... έχω το περιθώριο των 40 ημερών ... καλημέρα και φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ψαξε και θα το βρεις!

Ημερολογιο

Σαν Σημερα

Ποια ειμαι εγω

Η φωτογραφία μου

Kατάγομαι από το πουθενά. Ανήκω σ' εμένα, στα όνειρά μου, στην ομορφιά μου και στην τσαχπινιά μου!

A cat in gloves catches no mice.
— English Proverb

Social Media

Ακολουθουν στο Google+

Συχναζουν εδω

Τα πιο διαβασμενα του 7ημερου

Στο Mailbox σου

Στα νυχια της Roula!

Πινεζες

Γυριζω και μυριζω!

Τσιου!

Πρωτοβουλία από την
Blogger της Διπλανής Πόρτας
κατά της Λογοκλοπής

Ζητα μου −περιπου!− ο,τι θες!

Αν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο από τα κειμενάκια της Roula στείλε μου e-mail —είμαι καταδεχτική γάτα!— Αν βαριέσαι, no bad feelings αλλά οπωσδήποτε να κάνεις αναφορά στην πηγή με link στο blog της Roula.
[Σημ. Τα δικαιώματα των εικόνων και φωτογραφιών που συνοδεύουν τα κείμενα, ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Φωτο της Roula (original − manipulated) είναι όσες φέρουν το σχετικό υδατογράφημα.]
Special Credits
Comments' emoticons (smilies) by :
 
Αυτη τη στιγμη: