Κυριακή, 5 Απριλίου 2015

Χαλβάς σιμιγδαλένιος... ο αυθεντικός!


Όταν είσαι παιδί συνδέεις κάποιες ιδιαίτερες ημέρες, όπως οι γιορτές, με ό,τι αυτές συνεπάγονται για τις αισθήσεις σου: με τα χρώματα, τις γεύσεις, τις μυρωδιές, τις μελωδίες... 
Για παράδειγμα, μικρή, περίμενα πώς και πώς την Καθαρά Δευτέρα, όχι μόνο για να πετάξω ψηλά τον πολύχρωμο χαρταετό μου, μα και για να γευτώ μπουκιές φρέσκιας, ζεστής λαγάνας και κομμάτια χαλβά “του μπακάλη”... και τη Μεγάλη Εβδομάδα, επειδή η γιαγιά ετοίμαζε εκείνον τον “άλλο”, υπέροχο, σιμιγδαλένιο χαλβά και μοσχομύριζε το σπίτι κι όλη η γειτονιά. Έσπαγε τις μύτες εκείνη η θαυμάσια ευωδιά του, σκέπαζε ακόμη και τ' αρώματα της πασχαλιάς —κι είχε, η γιαγιά, πολλές πασχαλιές φυτεμένες στην αυλή της...

Μικρασιάτισσα στην καταγωγή, δεν καταδεχόταν παρεμβάσεις στα γλυκά και τα φαγητά της! Ακολουθούσε απαρέγκλιτα τα μυστικά που 'χε διδαχτεί από τη μάνα της και τις δικές της γιαγιάδες στη μεγάλη κουζίνα του σμυρνέικου σπιτιού π' αντίκριζε την όμορφη πολιτεία σχεδόν απ' άκρη σ' άκρη!...
Της ήταν αδιανόητο να μην κληροδοτήσει τα μυστικά αυτά, όπως ακριβώς τα εφάρμοζε —κι ήταν άλλο τόσο αδιανόητο και για εμάς, τα παιδιά και τα εγγόνια της, να τα παραβλέψουμε.

Έχω φάει χαλβά σιμιγδαλένιο από πολλές νοικοκυρές, φίλες, γνωστές, συγγενείς... μα κανένας δεν είναι ακριβώς όπως της γιαγιάς.

Ένα βασικό λάθος που κάνουν αρκετοί και αρκετές, υποστηρίζοντας ότι τηρούν πιστά την παραδοσιακή, αυθεντική συνταγή, είναι ότι ακολουθούν τον κανόνα: 4, 3, 2, 1... ο οποίος μεταφράζεται ως εξής: 4 ποτήρια νερό, 3 ποτήρια ζάχαρη, 2 ποτήρια σιμιγδάλι χονδρό, 1 ποτήρι λάδι. (Τα, 4 και 3 για το σιρόπι, τα 2 και 1 για το μείγμα). Η αλήθεια είναι πως αυτό βοηθά να θυμόμαστε κατά προσέγγιση τις αναλογίες, σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι επακριβώς αυτές! Άλλη μία παρανόηση είναι πως, εάν θέλουμε να διπλασιάσουμε, τριπλασιάσουμε κ.ο.κ. την ποσότητα του χαλβά, αντίστοιχα διπλασιάζουμε, τριπλασιάζουμε κ.ο.κ. τις αναλογίες.
Το ξεχνάμε!

Με τα υλικά που σου δίνω παρακάτω, μπορείς να παρασκευάσεις χαλβά για μια, κανονικού μεγέθους, φόρμα.
Μια τελευταία σημείωση: εκείνες τις εποχές, οι νοικοκυρές δεν είχαν μεζούρες και ζυγαριές. Μέτρο τους ήταν τα ποτήρια του νερού, οι “κούπες (φλιτζάνια) του τσαγιού”, τα κουτάλια της σούπας ή του γλυκού. Τα νεροπότηρα καθημερινής χρήσης είχαν την ίδια χωρητικότητα, ανεξαρτήτως... σχεδίου, όπως επίσης και οι “κούπες του τσαγιού” —ήταν πολύ συγκεκριμένες, απ' ό,τι υλικό και αν ήταν φτιαγμένες, καθημερινές ή από το επίσημο σερβίτσιο της προικός!
Όταν δε, χρειαζόταν να αναφερθεί κάπου το βάρος... αυτό υπολογιζόταν σε δράμια ή οκάδες!

Υλικά

  • 2 ½ φλιτζάνια τσαγιού χοντρό σιμιγδάλι
  • 250 ml (1 νεροπότηρο) βούτυρο γάλακτος ή λάδι (για χαλβά νηστίσιμο) (Βλ. και Μικρά Μυστκά)
  • ½ φλιτζάνι τσαγιού κουκουνάρια ή αμυγδαλόψιχα φιλέ, ξεφλουδισμένη (Βλ. και Μικρά Μυστικά)
  • κανέλα σε σκόνη (προαιρετικά)

Για το σιρόπι

  • 1 φλιτζάνι τσαγιού + 2 κουταλιές της σούπας γεμάτες, ζάχαρη
  • 1 lt (4 νεροπότηρα) νερό

Εκτέλεση


1 Σε ένα κατσαρολάκι, σε σιγανή φωτιά, διαλύεις τη ζάχαρη στο νερό. Πρέπει να λιώσει τελείως η ζάχαρη αλλά προσοχή: να μην βράσει το σιρόπι!

2 Σε ένα μεγάλο (φαρδύ και με αρκετά υψηλό τοίχωμα) τηγάνι, ροδίζεις ελαφρά τα κουκουνάρια ή την αμυγδαλόψιχα με τη μισή ποσότητα του βουτύρου ή του λαδιού.

3 Ρίχνεις το σιμιγδάλι, γυρίζοντας συνέχεια με μια ξύλινη κουτάλα και προσθέτεις λίγο−λίγο το υπόλοιπο βούτυρο ή λάδι.

4 Δεν σταματάς το ανακάτεμα (σε δυνατή φωτιά) για περίπου 15′−20′, προσέχοντας, όλη αυτή την ώρα, να παραμείνει το σιμιγδάλι σου λευκό.

5 Εν συνεχεία προσθέτεις το σιρόπι και ανακατεύεις. Εδώ χρειάζεται λίγη προσοχή, διότι το μείγμα του σιμιγδαλιού είναι ήδη πολύ καυτό, και με την προσθήκη του υγρού θα φουσκώσει. Αποσύρεις, λοιπόν, το τηγάνι σου, για 1′−2′ (δεν σταματάς να ανακατεύεις) και το επαναφέρεις στο μάτι της κουζίνας, συνεχίζοντας πάντα το ανακάτεμα, μέχρις ότου το σιρόπι απορροφηθεί τελείως και το μείγμα σου είναι πια στεγνό.

6 Χαμηλώνεις τη θερμοκρασία και συνεχίζεις το ανακάτεμα, ώσπου το μείγμα σου να γίνει μια μεγάλη μπάλα.

7 Αποσύρεις το τηγάνι σου και το σκεπάζεις για 20′ περίπου με μια καθαρή πετσέτα. (Η πετσέτα απορροφά την υγρασία).

8 Μετά το πέρας του 20λεπτου (τσέκαρε μήπως χρειάζονται μερικά λεπτά παραπάνω) ξεσκεπάζεις, και με μια ξύλινη σπάτουλα ή πιρούνα, “διαλύεις” τη μπάλα, μέχρις ότου θρυμματιστεί και αφρατέψει.

9 Ρίχνεις στη φόρμα σου το μείγμα και μετά από 10′ το αναποδογυρίζεις σε πιατέλα.

10 Πασπαλίζεις με κανέλα και εάν θέλεις, προσθέτεις μερικά (ξεφλουδισμένα αλλά όχι καβουρδισμένα) αμύγδαλα ή μικρή ποσότητα από την αμυγδαλόψιχα φιλέ (ακαβούρδιστη).

Μικρά Μυστικά

  • Το βούτυρο γάλακτος είναι ιδιαίτερα παχύ, γευστικά όμως, όπου απαιτείται, ...αναντικατάστατο. Εάν για οποιουσδήποτε λόγους δεν το χρησιμοποιείς, είναι προτιμότερο να παρασκευάζεις το σιμιγδαλένιο χαλβά με λάδι, παρά να αντικαταστήσεις το βούτυρο γάλακτος με οποιοδήποτε άλλο, π.χ. τύπου βιτάμ, κάποια μαργαρίνη κλπ.
  • Μην το παρακάνεις στα κουκουνάρια, εάν δε θέλεις να αλλοιώσεις “περίεργα” τη γεύση του χαλβά (ανεπαίσθητο πίκρισμα). Η ποσότητα που αναφέρεται στα υλικά είναι επαρκέστατη.
  • Μπορείς να χρησιμοποιήσεις εξ ολοκλήρου αμυγδαλόψιχα. Μπορείς ακόμη και να παραλείψεις την προσθήκη οποιουδήποτε ξηρού καρπού στο μείγμα. Επίσης, στο γαρνίρισμα, αντί για αμυγδαλόψιχα, μπορείς να χρησιμοποιήσεις ψιλοκομμένα φυστίκια Αιγίνης.
  • Έχω ακούσει, διαβάσει (και δοκιμάσει) διάφορες παραλλαγές του σιμιγδαλένιου χαλβά, όπως σου έγραψα και πιο πάνω. Μια από αυτές αντικαθιστά, το ένα ή και τα δύο από τα τέσσερα ποτήρια του νερού, με χυμό πορτοκάλι. Σε παρακαλώ... μην το κάνεις ποτέ!


Υστερόγραφο: Πιθανότατα ανήκεις στην πλειονότητα εξ υμών, οι οποίες είστε πανάξιες και ικανότατες στα της κουζίνας, κάτι που δεν μπορώ να ισχυριστώ για τον εαυτό μου. Να ξέρεις ότι στα χωράφια αυτά δεν μπαίνω, μα πού και πού, ίσως σου γράφω καμιά συνταγή που με έμαθαν, τη δοκίμασα και απλώς θέλω να τη μοιραστώ.
ΚΕΙΜΕΝΟ − ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ © Roula the Cat | Κυριακή, 5 Απριλίου 2015, 08:00

21 σχόλια:

  1. Τον λατρεύω το χαλβά κι εγώ από παιδάκι. Όμως, πάνω που κατάφερα να τον φτιάχνω σχεδόν άψογο, αποφάσισα να κόψω τα πολλά πολλά με τα γλυκά κι έτσι δεν ξανάφτιαξα..:( Όμως άμα τον βρω, δεν θα μπορέσω να του αντισταθώ.. Γλυκιά κυριακάτικη καλημέρα και πολλά φιλιά :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι ωραίος, ο άτιμος!... Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων δε, είναι από τις λιχουδιές που... γίνονται λατρεία!

      Όμορφο απόγευμα Κυριακής να έχεις!
      Πολλά φιλιά κι από 'μένα! :g

      Διαγραφή
  2. Τέλειος!!!!! Γειας τα χέρια σου!! Καλή Ανάσταση και καλό Πάσχα να έχεις με υγεία!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είστε καλά, κορίτσια μου!
      Καλό Πάσχα με υγεία και χαρά να έχετε κι εσείς!
      Φιλιά πολλά! ♥

      Διαγραφή
  3. Αγαπάμε χαλβά (πόσο μάλλον όταν είναι σπιτικός!)
    ΣΣΣΣΣΣΜΟΥΤΣ, κούκλα!
    Να έχεις μια όμορφη μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αα! Γιάννα μου, πολύ χαίρομαι που δηλώνεις κι εσύ fan!

      Φιλιά πολλά, καλή μου!
      Όμορφο βράδυ να έχεις! ♥

      Διαγραφή
  4. Χωράφι μας είναι αυτό που ορίζουμε οι ίδιοι και δε σε είδα να καταπατάς τίποτα!...στο χωραφάκι σου μας γλύκανες...και θα πω και το σοφότερο...όποιος έχει την κουτάλα την κάνει ό, τι θέλει, ανακατεύει και χαλβά...χαχα!
    Λατρεύω τον χαλβά και σίγουρα θα δοκιμάσω τη δική σου συνταγή, γιατί ακολουθούσα το 1, 2, 3, 4 (αφαιρώντας όμως από το 3 της ζάχαρης, γιατί μου φαίνονταν γλυκός πολύ)....και πάλι κάτι δεν μου κάθονταν..δε θα βάλω ξηροκάρπια όμως, γιατί είπαμε, αν δεν αφαιρέσω δεν μπορώ!!

    Φιλιά πολλά και σε ευχαριστούμε!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρία μου,

      Πολύ σ' ευχαριστώ! Απλώς, καμαρώνω τις χρυσοχέρες και δεν θα ήθελα επ' ουδενί να θεωρηθεί ότι χώνομαι κι εγώ στην κουζίνα! (Θα είμαι πάντα σαν τα μικρά θέλουν να καταπιαστούν με τα ανακατέματα και τα ζυμώματα... αλλά στα “δύσκολα”, τους δίνουν μια κουτάλα να παίζουν και τα στέλνουν στη γωνία για να μην τα κάνουν μαντάρα!)

      Μεταξύ μας... κι εγώ “άνευ” τον προτιμώ! :b

      Πολλά φιλιά!
      Να είσαι καλά και να έχεις όμορφο, κυριακάτικο βράδυ! ♥

      Διαγραφή
  5. ...Αγαπούσα χαλβά! Πολύ!
    Είναι μέσα στα κομμένα ( με πόνο ψυχής)!
    Αλλά σε κάποια πράγματα είμαι πολύ ...σκύλα!
    Φιλάκια πολλά Ρουλίτσα μου♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αριστέα μου,
      Σεβαστές οι επιλογές κάθε ανθρώπου.
      Σημασία έχει, πάντως, που τον έχεις γευτεί και αγαπήσει!

      Πολλά φιλιά, να περνάς όμορφα και δημιουργικά (αυτό είναι σίγουρο, κάτι πήρε το μάτι μου εδώ, πλάι, στο blogroll!) :a

      ♥♥♥

      Διαγραφή
  6. Ρούλα μου καλή σου μέρα.
    Η πεθερά μου ήταν Μικρασιάτισσα και ομολογώ ότι από τα χέρια της γεύτηκα υπέροχα φαγητά και γλυκίσματα. Η μικρασιάτικη κουζίνα είναι ξεχωριστή γιατί είναι ένα πάντρεμα ασιατικής και ευρωπαϊκής.
    Θα προσπαθήσω να αξιοποιήσω την συνταγή σου.
    Καλή σου μεγαλοβδομάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα και σ' εσένα, Ντένη!

      Έχεις, λοιπόν, την εμπειρία, αφού γεύτηκες γνήσια μικρασιάτικη κουζίνα!

      Κυκλοφορούν ευρέως διάφορες συνταγές (“πολίτιες”, “σμυρνέικες”, “του Πόντου”) όμως ως επί το πλείστον είναι παραλλαγμένες, “πειραγμένες”...

      Πολύ σωστή η επισήμανσή σου για το πάντρεμα των δύο κόσμων που καθιστά τη γεύση μοναδική!

      Να είσαι καλά!
      Καλή Μεγαλοβδομάδα!

      Διαγραφή
  7. Αχχχ! Είπα να κάνω τη βόλτα μου στη γειτονιά και πέφτω πάνω σε αυτό... Όχι, πες μου τώρα εσύ, είναι τυχαίο?????
    Δεν έχεις ιδέα πόσο αγαπώ το σιμιγδαλένιο χαλβά! Και ήθελα να ψάξω για συνταγή αρκετό καιρό και όλο το αμελούσα.
    Θα κρατήσω τη συνταγή της παραδοσιακής γιαγιάς σου Ρούλα μου και με χαρά θα τον φτιάξω!
    Φιλιά πολλά! Καλό απόγευμα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είδες, Nastenka μου;! :p
      Αν δεν ήταν η blog−o−γειτονιά μας, και περνούσες από το σπίτι, θα σου έλεγα ό,τι κι η γιαγιά! «“Ακούς”, κόρη μου, μυρωδιά;!» ... κάτι που τόοοτε με εκνεύριζε, «τι λες, βρε γιαγιά;! Την ακούμε τη μυρωδιά;!» (Χρειάστηκε να περάσουν χρόνια για να καταλάβω τι εννοούσε...)

      Να την κρατήσεις, κι είμαι σίγουρη ότι με τα χρυσά χεράκια σου θα γίνει πεντανόστιμος ο χαλβάς!

      Πολλά φιλάκια και καλό απόγευμα σ' εσένα και τον Αλέξανδρό σου! ♥♥♥

      Διαγραφή
  8. Απαντήσεις
    1. Να είσαι καλά, Ιχνηλάτη!
      Περνώ συχνά από τα “μέρη” σου, άσχετα αν σπανίως σχολιάζω...

      Διαγραφή
  9. Τον χαλβά τον έχω συνδυάσει με τη γιαγιά μου. Ήταν το αγαπημένο της γλυκό! Εμένα πάλι όχι, αλλά στις μεγάλες λιγούρες τον τρώω. :))) Η συνταγή σου όμως μπορεί να κάνει τη διαφορά! Καλή δύναμη Ρούλα μου σε ότι κι αν κάνεις! Καλές γιορτές με υγεία και χαρά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανδρομεδούλα μου,
      Να είσαι καλά κι εσύ, να περάσεις όμορφα και δημιουργικά τις μέρες αυτές!
      Φιλιά πολλά! ♥

      (Αχ, οι γιαγιάδες μας...)

      Διαγραφή
  10. Ομολογώ πως δε ξέρω να τον φτιάχνω, αλλά ξέρω να τον τρώω χαχαχα! Τον αγαπώωωω! Το αγαπημένο μου γλυκό από παιδάκι!
    Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα, με υγεία Ρούλααα! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. “Καταμερισμός εργασίας” λέγεται αυτό, Rylie μου!
      (Γιατί; Νομίζεις αν δεν ήταν η γιαγιά, θα ήξερα εγώ;)

      Καλό Πάσχα με υγεία και χαρά! :g

      Διαγραφή
  11. Πέθαινω για χαλβά! Μπορώ να φάω τόνους! Τι μου κάνεις νυχτιάτικα κακουργα :-P

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Ψαξε και θα το βρεις!

Ημερολογιο

Σαν Σημερα

Ποια ειμαι εγω

Η φωτογραφία μου

Kατάγομαι από το πουθενά. Ανήκω σ' εμένα, στα όνειρά μου, στην ομορφιά μου και στην τσαχπινιά μου!

A cat in gloves catches no mice.
— English Proverb

Social Media

Ακολουθουν στο Google+

Συχναζουν εδω

Τα πιο διαβασμενα του 7ημερου

Στο Mailbox σου

Στα νυχια της Roula!

Πινεζες

Γυριζω και μυριζω!

Τσιου!

Πρωτοβουλία από την
Blogger της Διπλανής Πόρτας
κατά της Λογοκλοπής

Ζητα μου −περιπου!− ο,τι θες!

Αν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο από τα κειμενάκια της Roula στείλε μου e-mail —είμαι καταδεχτική γάτα!— Αν βαριέσαι, no bad feelings αλλά οπωσδήποτε να κάνεις αναφορά στην πηγή με link στο blog της Roula.
[Σημ. Τα δικαιώματα των εικόνων και φωτογραφιών που συνοδεύουν τα κείμενα, ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Φωτο της Roula (original − manipulated) είναι όσες φέρουν το σχετικό υδατογράφημα.]
Special Credits
Comments' emoticons (smilies) by :
 
Αυτη τη στιγμη: