Σάββατο, 1 Νοεμβρίου 2014

Καλό Μήνα!... ―“Πες το μ' ένα βιβλίο!”


― Κυκλάμινο, κυκλάμινο, στου βράχου τη σκισμάδα,
πού βρήκες χρώματα κι ανθείς, πού μίσκο και σαλεύεις;

― Μέσα στο βράχο σύναζα το γαίμα στάλα-στάλα,
μαντήλι ρόδινο έπλεξα κι ήλιο μαζεύω τώρα.

Γιάννης Ρίτσος, «Κουβέντα μ’ ένα λουλούδι»
Δεκαοχτώ λιανοτράγουδα της πικρής πατρίδας (1973)

Αισθάνομαι μάλλον αμήχανα, διότι έχω δει / διαβάσει αρκετές “καλομηνιάτικες” δημοσιεύσεις, σε κάποιες έχω ήδη σχολιάσει... ε, κι η αντίστοιχη δική μου, έρχεται με καθυστέρηση...

Στη φωτογραφία (λήψη και επεξεργασία δική μου), κυκλαμινάκια από τον κήπο μου! Τα λατρεύω, όπως όλα τα αγριολούλουδα, και παρόλο που θα μου άρεσε να γεμίζω με αυτά βαζάκια και να στολίζω το σπίτι μου, προτιμώ να τα καμαρώνω στο φυσικό τους περιβάλλον!


Μαζί με τα κυκλάμινα... κι ένα τραγούδι. Για το μήνα τούτο. Εύχομαι κι ελπίζω, καμιά δική σας μοναξιά να 'ναι “σαν ανήμερο θηρίο”...



Τέλος, ας μου επιτραπεί μία βιβλιοπρόταση! (Την ιδέα την πήρα όταν αναφέρθηκα σχετικά, στο σχόλιό μου στη Rylie, στην προηγούμενη ανάρτησή μου!)
Στις 21 Οκτωβρίου, κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Τόπος το βιβλίο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, ΜΟΙΡΟΛΑ3.


Ιδίως όταν το γράφω με κεφαλαία, πολύ μ’ αρέσει τ’ όνομά μου. Φαντάζομαι ότι υπάρχει ένας καθρέφτης στη μέση ακριβώς, που διπλασιάζει το λάμδα. Μ’ αρέσει και που έμαθα να γράφω, έστω και τόσο αργά: στα είκοσί μου. Χάρη στον δάσκαλο, αλλά προπαντός χάρη στο πείσμα μου, που πιθανότατα είναι το πιο χαρακτηριστικό γνώρισμά μου.

Eίμαι η κόρη του βασιλιά Επιπόλαιου, όπως τον έλεγαν τις τελευταίες μέρες της βασιλείας του, η πριγκίπισσα Έλλη. Κι αυτή είναι η ιστορία η δική μου και του τόπου μου, της Μοιρολατρίας. Ή μάλλον τα σημεία όπου οι δύο χωριστές ιστορίες τέμνονται. Ο δε λόγος που γράφω την κοινή αυτή ιστορία τώρα, μετά από δεκατρία ολόκληρα χρόνια, είναι επειδή ίσως ήρθε η στιγμή να διασταυρωθούν οι τροχιές τους για μία ακόμη φορά. Αν όχι τώρα, στο άμεσο μέλλον.

Μέλλον. Άλλη μια λέξη με τον καθρέφτη που διπλασιάζει το λάμδα στη μέση της.

Η γλώσσα είναι πατρίδα.

[Απόσπασμα από το βιβλίο]

Είναι αλήθεια ότι το περίμενα καιρό (από τα τέλη Ιουλίου, περίπου) με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο Ραπτόπουλος δεν με έχει απογοητεύσει ποτέ —θεωρώ ότι δικαίως χαρακτηρίζεται ως “ο πιο δημιουργικός, ο πιο παθιασμένος συγγραφέας της γενιάς του”— ενώ, πέρα από την ιστορία (την υπόθεση, δηλαδή, του βιβλίου) ένα επιπλέον “κλικ” μού έκανε η αναφορά στον Φαϊτάκη, αλλά και το εμπνευσμένο κόμικ του Φώτη Πεχλιβανίδη.


Έγραφε, τότε, ο Βαγγέλης Ραπτόπουλος:

Τo νέο μου μυθιστόρημα, «Μοιρολα3», που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Τόπος (Topos books) το φθινόπωρο, βασίζεται στο «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα, μεταφερμένο σε ένα δυστοπικό μέλλον, όπου ο πλανήτης έχει καταστραφεί οικολογικά και ο κυρίως αγροτικός πληθυσμός ζει ανάμεσα σε ερείπια της υψηλής τεχνολογίας.

Όμως, η «Μοιρολα3» βασίζεται εξίσου και στη δουλειά δύο ζωγράφων, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στη συγγραφική μου διαδρομή.

Ο Στέλιος Φαϊτάκης, με το έργο και τις απόψεις του, μου ενέπνευσε τον κοσμικό αγιογράφο Άνθιμο. Κι έτσι μου δόθηκε η ευκαιρία να περιγράψω μερικά από τα έργα αυτού του αγαπημένου μου, σύγχρονου ζωγράφου μας, αποδίδοντάς τα στον ήρωά μου.

Όσο για το τέλος του μυθιστορήματός μου, το οφείλω σε λίγα καρέ από το κόμικ του Φώτη Πεχλιβανίδη, «Destroy Yourself». Ειδικά ένα απ’ αυτά ―όπου ένας νεαρός, με την κουκούλα του φούτερ στο κεφάλι, κάθεται στην ταράτσα ενός ψηλού κτιρίου και ατενίζει το κέντρο μιας πόλης πνιγμένης στην αιθαλομίχλη―, σχεδόν φωτογραφίζεται μες στο κείμενό μου, και ταυτόχρονα κοσμεί το εξώφυλλο του βιβλίου.

Κι αν ακόμη αναρωτιέσαι γιατί να να αγοράσεις και να διαβάσεις τη «Μοιρολα3», σου παραθέτω κάτι ακόμη:
Το διεφθαρμένο και χρεοκοπημένο βασίλειο της Μοιρολατρίας θυμίζει την Ελλάδα του σήμερα όσο και ένα νυχτερινό τηλεοπτικό δελτίο ειδήσεων. Να παλεύεις για να καλυτερεύσουν τα πράγματα, ακόμα κι όταν η μοιρολατρία κυριαρχεί. Να προσπαθείς να υλοποιείς το μέλλον από τώρα, και όχι να τα μεταθέτεις όλα σ’ ένα άπιαστο επέκεινα. Υπό το μανδύα του παραμυθιού, παρά τους βασιλιάδες και τις πριγκίπισσες, η Μοιρολα3 είναι ό,τι πιο πολιτικοποιημένο έχω γράψει».
― Β.Ρ.

...Κι αυτό: ► Βαγγέλης Ραπτόπουλος: Μοιρολα3 (και όχι Μοιρολατρία) | TVXS Συνέντευξη στην Κρυσταλία Πατούλη

Ναι, νομίζω ότι ακόμη κι αν δεν έχεις διαβάσει κάποιο άλλο έργο του Βαγγέλη Ραπτόπουλου, αξίζει να το κάνεις μ' ετούτο το πολιτικοποιημένο “παραμύθι”.
Ίσως, τελικά, η αξία της ανάγνωσης δεν είναι η διαφυγή από την πραγματικότητα, αλλά το γεγονός ότι μεταπηδάς σ' ένα σημείο διαφορετικό από εκείνο που είσαι έως τώρα συνηθισμένος, καθηλωμένος (;) και μια άλλη οπτική, περισσότερο δυναμική ή και ελπιδοφόρα, σε οδηγεί σε γόνιμες διεξόδους κι όχι σε παθητικά αδιέξοδα.

Καλό Μήνα!
ΚΕΙΜΕΝΟ − ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ © Roula the Cat | Σάββατο, 1 Νοεμβρίου 2014, 14:48

12 σχόλια:

  1. Α, έχω διαβάσει ήδη τρία βιβλία του Ραπτόπουλου, έχει πολύ ιδιαίτερο τρόπο γραφής και διαφέρει σε σχέση με πολλούς Έλληνες συγγραφείς και..."συγγραφείς" ;) Αλλά κι οι στίχοι του Ρίτσου, ειδικά μελοποιημένοι, είναι μια όαση στην έρημο γύρω μας... Ναι καλέ, καλό μήνα! Η φωτογραφία σου είναι σκέτο χάρμα! Φιλιά πολλά Ρουλάκι μας :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πέτρα μου,

      Μέσα από την blog-o-συναναστροφή μας, διαπιστώνω πολλά κοινά και αυτό με χαροποιεί ιδιαιτέρως!

      Να είσαι καλά και σ' ευχαριστώ πολύ!
      Φιλάκια πολλά!!! :g

      Διαγραφή
  2. Έμορφη η λουλουδιασμένη καλομηνιά!
    Να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πάντα αξιοθαύμαστη η φύση... κι εσύ, είσαι τόσο κοντά σ' αυτήν και αποδίδεις τόσο όμορφα και σοφά τις χάρες της!...

      Να είσαι καλά κι εσύ! Σ' ευχαριστώ!

      Διαγραφή
  3. Καλέ όλοι μας κάνετε προτάσεις, με ξεσηκώνετε με τις ωραίες επιλογές σας και ψάχνω εγώ μετά να βρω χρόνο να τα διαβάσω, να τα δω, να τα ακούσω κτλ.
    Βέβαια επειδή λατρεύω την ανάγνωση βιβλίων και επειδή μου άρεσε το απόσπασμα που μας παρουσιάσες, μπαίνει χαλαρά στα προσεχώς.
    Καλό μας μήνα, όμορφο και δημιουργικό! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό, δημιουργικό μήνα και σ'εσένα, διπλανή μας! ❤

      “Σ' έκοψα” ότι είσαι κορίτσι διαβαστερό!
      Take your time (που λέμε και εις την νεοελληνικήν!)

      Πολλά φιλιά!

      Διαγραφή
  4. Καλό μήνα Ρούλα δε κατ, έστω και καθυστερημένα, καθώς μια τουλάχιστον μέρα της εβδομάδας ( συνήθως από το ΣΚ) απέχω από το κουτί για λόγους ψυχικής υγείας. ΄Έτσι προσπαθώ να φέρω βόλτα τα αδιάβαστα βιβλία που με περιμένουν και να βάλω και τις δικές σας βιβλιοπροτάσεις στη λίστα μου! Δεν έχω διαβάσω ως τώρα Ραπτόπουλο. Η παρουσίαση σου με κέντρισε τα μάλα!
    Μιλ μερσί κοπέλα μου!
    Πολλά ζεστά φιλιά! ♥

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό μήνα, Αριστέα μου!

      Χρειάζεται η “αποτοξίνωση” ακόμη κι απ' ό,τι αποτελεί ευχάριστη ενασχόλησή μας.
      Πιστεύω, θα αγαπήσεις την (ευφυή) γραφή του Ραπτόπουλου, ο οποίος δε, χειρίζεται άψογα τη γλώσσα.

      Πολλά πολλά φιλιά! ❤

      Διαγραφή
  5. Υπέροχα κυκλάμινα, καλό μήνα γάτα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλό κι όμορφο μήνα να έχεις κι εσύ, Tremens! :)

      Διαγραφή
  6. Τι τυχερή που είσαι να έχεις τόσο όμορφα κυκλάμινα στον κήπο σου Ρούλα! Πανέμορφα είναι!!! ♥
    Μου άρεσε αυτή η πρόταση, φαίνεται ενδιαφέρουσα! Πολιτικοποιημένο παραμύθι, μου άρεσε έτσι όπως το έθεσες! Ντρέπομαι που το λέω αλλά δεν έχω διαβάσει κανένα έργο του Ραπτόπουλου :( μπαίνει στα επόμενα! ;) ;)
    Φιλάκια πολλάαααααα και καλή εβδομάδα να έχουμε! Καλό μήνα! :))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την άνοιξη θα σας βάλω μαργαριτούλες και παπαρούνες! Χαλί λες κι έχουμε απλώσει! Είναι πολύ όμορφες!

      Γιατί να ντρέπεσαι; Δεν είναι δυνατόν να έχουμε διαβάσει τους πάντες!
      Αλλά πράγματι, είναι πολύ ενδιαφέρον βιβλίο!

      Πολλά φιλάκια, καλό μήνα και σ' εσένα (ε, και φυσικά και καλή εβδομάδα!) ❤

      Διαγραφή

Ψαξε και θα το βρεις!

Ημερολογιο

Σαν Σημερα

Ποια ειμαι εγω

Η φωτογραφία μου

Kατάγομαι από το πουθενά. Ανήκω σ' εμένα, στα όνειρά μου, στην ομορφιά μου και στην τσαχπινιά μου!

A cat in gloves catches no mice.
— English Proverb

Social Media

Ακολουθουν στο Google+

Συχναζουν εδω

Τα πιο διαβασμενα του 7ημερου

Στο Mailbox σου

Στα νυχια της Roula!

Πινεζες

Γυριζω και μυριζω!

Τσιου!

Πρωτοβουλία από την
Blogger της Διπλανής Πόρτας
κατά της Λογοκλοπής

Ζητα μου −περιπου!− ο,τι θες!

Αν θέλεις να αναδημοσιεύσεις κάποιο από τα κειμενάκια της Roula στείλε μου e-mail —είμαι καταδεχτική γάτα!— Αν βαριέσαι, no bad feelings αλλά οπωσδήποτε να κάνεις αναφορά στην πηγή με link στο blog της Roula.
[Σημ. Τα δικαιώματα των εικόνων και φωτογραφιών που συνοδεύουν τα κείμενα, ανήκουν αποκλειστικά στους δημιουργούς τους. Φωτο της Roula (original − manipulated) είναι όσες φέρουν το σχετικό υδατογράφημα.]
Special Credits
Comments' emoticons (smilies) by :
 
Αυτη τη στιγμη: